Keuze domeinnaam

Keuze domeinnaam

Een domeinnaam (ookwel 'domein') is de naam waarop jouw bedrijf gevonden kan worden op internet. De domeinnaam kan opgegeven worden in de adresbalk van jouw browser. Tegenwoordig zoeken veel mensen, uit gemaksoverwegingen, jouw bedrijfsnaam op Google en klikken vervolgens op het eerste resultaat omdat ze ervan uit gaan dat dit resultaat het juiste zal zijn. De volgende punten verdienen dus aandacht:

  • De keuze voor een korte, duidelijke domeinnaam
     
  • Jouw bedrijfsnaam die goed geindexeerd wordt bij Google (nummer 1)

Een reden voor mensen om te zoeken op jouw bedrijfsnaam i.p.v. jouw domeinnaam in te tikken in de adresbalk, kan zijn omdat ze jouw domeinnaam gewoonweg vergeten zijn. Daarom is het goed om een korte en duidelijke domeinnaam te kiezen. Uiteraard is het ook belangrijk dat jouw bedrijfsnaam goed gevonden wordt bij Google, daar ondersteunen wij je bij.

 

Opbouw van een domeinnaam

Een domeinnaam is als volgt opgebouwd: [subdomein].[hoofddomein].[top-level-domein]

Subdomein

Het subdomein verwijst naar een plek binnen het hoofddomein. Bijvoorbeeld: webshop.bedrijf.nl. Soms kan het scheiden van omgevingen (zoals een bedrijfswebsite en een webshop) voordelen opleveren. Elke omgeving kan op deze manier specifiek voor het onderwerp worden ingericht.

Als er geen subdomein is opgegeven, staat er vaak 'www' voor een domeinnaam. Deze afkorting staat voor 'world wide web'. De domeinnaam kan ook worden aangeroepen zonder deze afkorting. Vaak wordt doorverwezen naar één variant. Dus of met www, of zonder. Dit om te voorkomen dat zoekmachines denken dat het om twee losse omgevingen gaat.

Hoofddomein

Dit is het belangrijkste gedeelte van jouw domeinnaam en tevens ook het deel dat vastgelegd moet worden bij een zogenaamde registar. Het hoofddomein is het domein waarop jouw primaire bedrijfswebsite benadert kan worden. Over deze naam moet goed nagedacht worden. Een domeinnaam bestaat uit minimaal 2 en maximaal 63 tekens en mag bestaan uit letters, cijfers en koppeltekens ( - ). Sinds 28 februari 2008 is het ook mogelijk nummerieke domeinnamen te registreren.

Aandachtspunten bij het kiezen van het hoofddomein:

  • Beste is als jouw bedrijfsnaam, of in ieder geval de titel van jouw website, overeen komt met jouw domeinnaam.
  • Hoe langer jouw domeinnaam, hoe minder goed mensen deze gaan onthouden. Denk er ook aan dat jouw domeinnaam ook getoond gaat worden op jouw visitekaartje, briefpapier en promotiemateriaal. Ook wordt de domeinnaam gebruikt in jouw e-mailadressen. Goed dus om een korte en krachtige naam te kiezen.
  • Gebruik eventueel een koppelteken om verwarring te voorkomen. Neem bijv. 'voorbeelddomein.nl'. Je zou er voor kunnen kiezen om zowel 'voorbeelddomein.nl' als 'voorbeeld-domein.nl' vast te leggen. De naam 'voorbeeld-domein.nl' leest namelijk makkelijker op bijv. een visitekaartje.
     
  • Als de domeinnaam er niet te lang door wordt, vermeld dan ook jouw branche in de domeinnaam. Dit kan sowieso problemen voorkomen wanneer jouw bedrijfsnaam binnen een andere branche al vastgelegd is. Bijvoorbeeld wanneer 'pipo.nl' als is vastgelegd, kun je kiezen voor 'restaurant-de-pipo.nl'.

Top level domein

Het 'top level domein' (afgekort: tld, ookwel domeinnaam extensie genoemd) is het laatste deel van een domeinnaam. De extensie voor Nederlandse domeinnamen is '.nl'. Deze namen zijn in beheer bij SIDN (www.sidn.nl). Andere extensies zijn bijvoorbeeld '.be' voor Belgie, '.de' voor Duitsland of '.fr' voor Frankrijk. Naast nationale (ccTLD waarbij 'cc' staat voor Country Code) extensies, bestaan er ook internationale extensies (gTLD wabrij 'g' staat voor Generic) zoals '.com', '.info', '.org' of '.net'. De meest gebruikte extensie is de '.com'-extensie met ruim 100.000.000 registraties.

Aandachtspunten bij het kiezen van een top level domein:

  • Handelt jouw bedrijf nationaal of internationaal? In het eerste geval volstaat een nationale extensie, in het andere geval is een internationale extensie wellicht meer op zijn plaats. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om jouw bedrijfsnaam in meerdere landen vast te leggen.
  • Ben je een non-profit organisatie of een commercieel bedrijf? In geval van een non-profit organisatie kun je overwegen een '.org'-domeinnaam vast te leggen.
     
  • Je kunt er ook voor kiezen om de letters in de domeinnaam extensie, onderdeel te laten zijn van jouw domeinnaam. Bijvoorbeeld 'youtu.be' of 'me.nu'.

.info voor informatie

De '.info'-extensie werd geïntroduceerd in 2000. Het info-domein is vrij populair met ruim 7 miljoen registraties. Dit omdat het woord 'info' in ruim 37 talen dezelfde betekenis heeft (informatie). De domeinnaam is vaak goed inzetbaar omdat veel sites een informatieve functie hebben.
 

.nu voor nieuws

De '.nu'-extensie is het topleveldomein van het half-onafhankelijke, Polynesische eilandje Niue. Het werd voor het eerst geïntroduceerd in 1997.

Het gebruik van de .nu-domeinnamen is in verschillende landen een populair alternatief voor de grote registraties als .com en .net, omdat .nu wordt uitgesproken als het Engelse 'new' en daarmee dus voor nieuwssites een slimme toegangsweg is. Om een vergelijkbare reden is het in Frankrijk populair voor pornosites, omdat het Franse 'nu' naakt betekent. In Nederland, Vlaanderen en Scandinavië heeft het woord 'nu' daarnaast de associatie met 'onmiddellijk' en 'op dit moment'.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/.nu

 

.berlin en .london (GeoTLDs)

Naast ccTLDs en gTLDs bestaan er tegenwoordig ook GeoTLDs. Een recent voorbeeld hiervan is de '.berlin'-extensie en de '.london'-extensie die begin 2014 is geïntroduceerd. Andere voorbeelden zijn bijv. '.eu' en '.asia'.

 

.shop (sTLD)

De '.shop'-extensie kan momenteel nog niet worden vastgelegd maar is opgegeven voor goedkeuring door het ICANN als een Sponsored TLD (sTLD). De kosten zullen worden gedragen door enkele grotere bedrijven als Google en Amazon (vandaar de naam 'Sponsored TLD'). Wanneer de naam officieel vastgelegd kan gaan worden is nog onduidelijk.

 

Klik hier voor de volledige lijst van TLDs.

 

Misbruik van domeinnamen

Geschillen over domeinnamen en merken of handelsnamen komen regelmatig voor. Een merkhouder kan tegen elk commercieel gebruik van zijn merk optreden, als daardoor verwarring over de partij achter de domeinnaam of daar aangeboden producten of diensten kan ontstaan. Snelheid in geval van misbruik van domeinnaam is een vereiste hiervoor een nieuwe procedure ontwikkeld: arbitrage. Nederlandse domeinnamen worden beheerd door SIDN. ICANN beheert .com, .info, .net, .org en andere generieke domeinnamen. Deze organisaties verplichten houders van domeinnamen (en de registar) om medewerking te verlenen arbitrageprocedure voor geschillen over domeinnamen. Wie meent een beter recht op een domeinnaam te hebben, kan volgens deze Uniform Domain-Name Dispute-Resolution Procedure (UDRP) zijn claim voorleggen aan een arbitragecommissie bij bijvoorbeeld het WIPO of het National Arbitration Forum.

 

Begeleiding nodig bij het kiezen van een domeinnaam? Neem contact op met ELONISAS, wij nemen graag alle mogelijkheden met je door!